Futbolu ve menajerlik oyunlarını seven herkesin her yıl beklediği o tarih geldi ve Football Manager 2016 sonunda ortaya çıktı. Biraz yenilik ve biraz düzeltme ile Football Manager 2016 yine saatlerimizi çalmak için kapıda. Önceki yıllara göre pek çok alanda iyileştirme yapan ama betasında yaşanan ciddi maç motoru sıkıntılarını defalarca gelen yamalara rağmen tam olarak çözemeyen Football Manager 2015’ten sonra serinin yeni oyunu hem 15’in yaptıklarını daha iyi yapmalı hem de maç motorunda benzer sıkıntılar yaşamamalı. İşte bu yüzden işi biraz daha zor olan FM 16, Sports Interactive’in bugüne kadar uyguladığı en interaktif, en dinamik ve en başarılı tanıtım kampanyalarından biriyle heyecanı artıra artıra hayatımıza girdi. Peki beklentileri karşılayabildi mi? Cevabı bu incelemede.

Oyunun bu seneki yeniliklerine geçmeden önce belki de serinin veteran oyuncularının daha çok merak ettiği noktalarla, yani FM 15’te kötü olan noktalarla başlamak istiyorum. FM 15’le ilgili şikayetlerin başında futbolcu ilişkileri geliyordu. Futbolcularımızla daha çok konuşabilmek iyiydi ama futbolcuların abartılı istekleri, özellikle de 3 maç iyi oynayan futbolcunun hemen zam istemesi, alamazsa da takımı karıştırması gibi durumlar gerçekçilikten uzak ve can sıkıcıydı. Takımın yıldızlarını elinizde tutmak için yılda 2-3 defa zam yapmanız gerekebiliyordu ve bu durum gerçek hayatta asla karşılaşılmayan suni bir sıkıntıydı. FM 16 bu sorunu büyük ölçüde çözmüş. Tabii ki form tutan oyuncular daha yüksek maaş isteyebiliyor, daha büyük takımlara, daha iyi liglere gitmek isteyebiliyor ancak bu çok daha makul ve gerçekçi seviyelerde. İki hafta gol atınca yıllık 3 milyon euro istemeler artık yok. Oyuncuların zam istemesi için daha uzun süre iyi performans göstermeleri gerekiyor. Yine iki maç iyi oynadı diye futbolcuların peşine takımların düşmesi de azaltılmış. Artık daha istikrarlı bir tablodan sonra ilgilenmeye başlıyorlar. Ayrıca futbolcular ikna görüşmelerinde çok daha mantıklı davranıyorlar ve makul şartlara ikna edilebiliyorlar. Yılda 2-3 zammı bırakın, koca bir seneyi zam yapmadan bile geçirme şansınız var. Zaten söz konusu Messi bile olsa performansına bakılmaksızın sözleşmesi genellikle üç yılda bir yenilenirken FM’deki bu zam olayı oyuna zarar veriyordu. Bu noktada düzeltilemeyen tek bir sorun var, o da satılamayan futbolcunun “beni satma sözünü tutmadın, zorla takımda tutuyorsun” diye olay çıkarması. Kulüplere bedelsiz vermeyi dahi teklif etmişken alıcısı çıkmayan oyuncunun hocasına böyle kızması hiçbir şekilde açıklanamaz. Bu durum büyük sorunlar çıkarmasa da acilen çözülmesi gereken, gerçekçiliği zedeleyen bir sıkıntı.

Sneijder’in bu füzesi bizi bir üst tura taşımıştı.

FM 15’in diğer büyük sorunu ise maç motorunda özellikle defansif sıkıntılar ve sakatlık miktarlarıydı. Sakatlık miktarları özellikle Şubat yamasından sonra makul seviyelere inse de kalecilerin dönen toplara tepki süresini her yamada kısaltmalarına rağmen bir türlü gerçekçi seviyelere çekememişlerdi. Ayrıca yan toplarda çok ciddi defans sıkıntısı da yaşanıyordu ki oyunun en iyi savunmacıları bile aynı hataları yaptığı için bu da genel olarak bug kabul ediliyordu.  FM 16’da bu hatalar giderilmiş. Hatta beta halinde o kadar az maç motoru sorunu var ki etkilenmemek elde değil. Tek tük münferit bug’lar elbette olacaktır ama herkeste görülen ve oyuna zarar veren yukarıdaki gibi bug’lar yok. Bir tek top dışarı çıktığında geri dönememesi ve devre bitene kadar maçın durması bug’ı var ki kesinlikle tam sürüme geçmeyecektir. Çünkü maç motorunun türlü türlü dinamikleriyle ilgisi olmayan, nispeten çok daha basit bir bug. Sakatlıklar da FM 15 betasına göre çok daha az ama FM 15’in Şubat sonrası haline göre de epey fazla. Yani klasik “FM betası sakatlık sorunu” burada da mevcut ama önceki oyunlara kıyasla çok daha az sıkıntı olması, tam sürüm için hayli umut veriyor.

FM 16’nın düzeltmediği şeyler yok mu? Elbette var. Örneğin dar açıdan şutlar hala anlamsız bir sıklıkta. Dar açılardan o kadar şut çekilmeyişini geçtim, iki oyundur oyuncular gerçek anlamda çizgi üzerinden şut çekiyorlar. Yani dar açı değil, olmayan açıdan şut atmaya çalışıyorlar. Nice pozisyonu böyle harcayınca insan hayal kırıklığına uğramadan edemiyor. İki senedir maç motorundaki en önemli sorunlardan biri olan bu durum hala geçerli. Bir de penaltılar var tabii. FM oyuncuları arasında “yapay zeka hiç penaltı kaçırmaz” lafı meşhurdur. Bu kez durum farklı. Bu kez her iki taraf da penaltı kaçırıyor ama sanki biraz fazla kaçırıyor. Tam sürümle beraber bu oran azalabilir. Maç motorundaki son zayıflığa gelirsek, tıpkı geçen seneki gibi bir oyuncu topu 30-40 metre harika hareketlerle taşırsa %90 çok saçma bir vuruşla pozisyon harcanıyor. Tüm harika hareketlerin sonunda gol olması gerekmiyor tabii ama burada sorun olan gol olmaması değil, o harika hareketleri yapan süper yeteneğin topu dağlara taşlara vurması. Hem de hemen hemen her seferinde. Direği sıyırsın, direkten dönsün, çizgiden çıksın, kaleci kurtarsın… Bunlar yerine çok büyük oranda inanılmaz kötü şutlar çıkarıyorlar ve bu da futbolcu çalıma başladığında heyecanlanmak yerine “of yine dağlara taşlara vuracak” demenize sebep oluyor.

Birazdan bahsedeceğim fantasy draft modu

Birazdan bahsedeceğim fantasy draft modu.

Sanırım artık yeni özelliklere geçebiliriz. Bu sene iki yeni oyun modu bizleri bekliyor. Bunlardan ilki “create a club” modu. Bu modda seçtiğiniz bir ligden bir takımı alıp kendi kulübünüzü oluşturuyorsunuz. Takımın adını, logosunu, formalarını, stadyum adını vb. değiştirdiğiniz gibi bir de kadrosunu değiştirebiliyorsunuz. Bazılarının gözünde hileye kaçabilecek bu kısımda takımdaki oyuncuları komple silip bütçenizi artırabilirsiniz. Takımı otomatik doldurtabileceğiniz gibi bütçenize uygun adamları fantezi futbol oynuyormuşcasına tek tek kadronuza da katabilirsiniz. Bu bütçe de takımın zenginliğiyle alakalı. Yani Manchester City’i alıp Ronaldo ve Messi’yi aynı takımda buluşturmak gibi hayellerde yaşayabiliyorsunuz. Bir diğer yeni mod da “fantasy draft”. Sadece online olarak oynanabilen bu modu, create a club modunun multiplayer hali gibi düşünebilirsiniz. Her oyuncu birer kulüp kurmuş oluyor ve eşit bütçeyle oyuna başlıyor. Sonra NBA’deki gibi bir draft, yani oyuncu seçme süreci yaşanıyor. Tur tur ilerleyen bu süreçte her tur draft sırası tekrar rastgele belirleniyor, böylece hep aynı oyuncunun ilk seçmesi gibi adaletsizlikler yaşanmıyor. Football Manager serisinde yapılabilecek en adaletli ve en eğlenceli online mod olan fantasy draft modu bu yıl oyunu online oynayanların en çok tercih ettiği mod olacak gibi duruyor.

Oyunun diğer büyük yeniliği ise Prozone entegrasyonu. Futbol dünyasında gerek medyanın gerekse takımların, antenörlerin, yetenek avcılarının kullandığı Prozone analiz yazılımı yeni anlaşmayla beraber FM 16’ya eklendi. Böylece FM’nin maç analizi ve istatistikleri kısımları yenilendi. Öncelikle çok daha kullanışlı, rafine ve dinamik bir arayüzle çekiciliği arttı. Ama esas kalite detaylarda gizli. Prozone analizi, FM’nin önceki analiz ve istatistik sistemine göre çok daha iyi ve takımınızın yaşadığı sorunları hiçbir maçı izlemeden çözmenizi sağlayabiliyor. Prozone’u biraz öğrendikten sonra gerek maç analiziyle gerekse sezon analiziyle takımınızın işlemeyen bölgeleri nereleri veya işlemeyen taktik anlayışı hangisi rahatça tespit edebiliyorsunuz. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta savunmayı geride kurup kontratak futbolu oynadığım bir maçtaki pas analizim var. Kendi sahamdan atılan paslardan rakibe gidenlerin olduğu bu analiz aslında savunmadan uzun toplarla çıkarken çok daha fazla top kaybetmem gerektiği için gayet iyi bir maç geçirdiğimiz gösteriyor. Ancak direkt ceza yayına, rakibe asist yapar gibi bir pas var ki nasıl gol olmamış bilemiyorum. Muhtemelen kornerden kafayla uzaklaştırılan ve rakibin önüne düşen bir toptu. Bu da sistemin henüz mükemmel olmadığını gösteriyor. Pas oyunundaki hatalarla uzaklaştırmaya çalışılan topların rakibe gitmesi arasında ciddi bir fark var, ancak analiz bunu yansıtamıyor.

Prozone analizi hepinizi birer Mourinho yapacak.

Prozone analizi hepinizi birer Mourinho yapacak.

Bir yığın ufak tefek yenilik ve değişiklik de her zamanki gibi sessiz ve derinden yerleşiyor. Yine 2000’in üzerinde tamamen yeni, bir o kadar da elden geçirilmiş animasyonla 3D maç motoru geliştirilmeye devam ediyor. Ayrıca 1 Nisan şakası olarak gösterilen teknik direktör animasyonları da oyunda yerini aldı. Artık oyuna başlarken karakterimizi kıyafetleriyle beraber 3D olarak yaratıyoruz ve maç içinde saha kenarında izleyebiliyoruz. Çok detaylı olmasa da ince bir düşünce. Dikkat çeken bir diğer yenilik ise basın etkileşimindeki gelişmeler. Geçen yıla göre çok daha fazla soru ve cevap tipi varken en önemli değişiklik duruma göre gelen sorularda. Geçen yıl sadece çok büyük ve belirgin olaylarda bazı sorular gelirken şimdi her transfer dedikodusunda, futbolcunun iyi formunda, sakatlıkta, laf dalaşında vb. ne kadar durum varsa bu durumlara özel sorularla karşılaşıyorsunuz. Bu da basın toplantılarını bir nebze de olsa gerçekçi kılmayı başarıyor. 100 saatlik oynanışta sıkmayı başaramadığını da eklemek isterim. Ve son olarak, yıllardır en çok istenen özelliklerden biri olan birden fazla korner, taç veya serbest vuruş organizasyonu hazırlayabilme ve uygulayabilme özelliği de nihayet oyuna eklendi! FM 16 betasında geçirdiğim 100 saatten fazlasıyla keyif aldım. Yazıyı bitirdikten sonra da oynamaya devam edeceğim. Geçen sene zaten gayet yeterli olan oyunun üzerine koyarak çok daha iyi bir oyun ortaya çıkarmışlar. 13 Kasım’da tam sürüme geçtikten sonra tadından yenmez bir oyun olacaktır. Tüm futbol severlere tavsiye ediyorum. İyi oyunlar!