Newzoo, küresel oyun, spor ve mobil pazarları kapsayan pazar araştırmalarının lider sağlayıcılarından biri. Amsterdam merkezli firmanın San Francisco ve Shanghai’da da olmak üzere iki farklı merkezi daha bulunmakta. 2005’ten bu yana sektörün içerisinde yer alan firmanın ele aldığı son konu günümüzün hızlı büyüyen sektörü eSpor oldu.
Bildiğiniz gibi eSpor sektörü inanılmaz bir şekilde hızla yükseliyor. 2016 yılında küresel bir ana pazar olma işaretleri taşıyan eSpor, 2017’nin başlangıcıyla birlikte önemli bir atağa kalktı. Geleneksel medyanın oyunlara olan yaklaşımı artması konusunda eSpor büyük bir yol gösterici olması büyük bir etken.
Espor karşılaşmaları çoktan televizyonlardaki yerini almaya başladı. Amerika’nın başarılı kanallarından TBS Stüdyoları, kendi oluşturdukları ELEAGUE ile beraber iki sezon boyunca CS:GO karşılaşmalarını canlı olarak yayınladı. Onlarca ülkede yer alan belli başlı medya şirketleri eSpor alanına büyük yatırımlar yapmaya başladı ve geleneksel sporlarda mücadele eden bir çok takım ve kuruluş eSpor sektörüne giriş yaptı.
Espor’un medya hakları satışlarında da artış sağlandı. 2016’da sadece 50 milyon dolar olan bu anlaşmalar 2020’ye kadar yedi kat artarak 350 milyon doların üzerine çıkması bekleniyor. Daha da ilerisinde Nike, Adidas, Under Armour gibi büyük markalar, takımlara, liglere, etkinliklere sponsorluk sağlayabilmek adına birbirleriyle yarış içerisine girmeye başlayacak. Bu araştırmaların ortaya çıkması sonucunda Newzoo, Türkiye’nin de yer aldığı toplam 27 ülkede gerçekleştirdiği incelemeler sonucunda ulaştığı verileri takipçileri ile paylaştı.
Gelin bu verileri hep beraber inceleyelim;
Yapılan araştırmalar sonucunda yukarıdaki tabloda yıldan yıla eSpor sektöründe elde edilen gelirlerin dağılımı paylaşılmış. Toplam Gelir ile Marka Gelirleri olarak gösterilen tabloda, Çin ve Kuzey Amerika 2017 yılındaki gelirin %52’sine sahip.
2015’te 325 milyon dolar olan gelir, 2017’de yaklaşık olarak 700 milyona ulaşmış ve bu gelir artışını ortalama baz alındığında 2015-2020 yılları arasında 1.5 milyar dolar civarında bir gelir beklentisi mevcut. Tablo 2’de 2017 yılında ulaşılan gelirden pay alan sektörlerin dağılımı yer almakta.
Üçüncü tabloda paylaşılan grafikte eSporun 2015’ten 2017’ye kadar olan izleyici sayısındaki durum bizlerle paylaşılmış ve 2015-2020 arasında beklenen izlenme sayısı da belirtilmiş. Ayrıca izleyicilerin kıtalar arası dağılımı da mevcut. Asya-Pasifik bölgesi %51 ile eSpor oyunlarını en çok izleyen bölge konumunda.
Bu grafiklerde de izleyicilerin durumu takipçilerle paylaşılmış, yaş aralıkları, cinsiyetleri, espora ilgi duyup duymadıkları ve ne kadarının çevrimiçi olarak izlediği paylaşılmış durumda. Bu konuda en göze çarpan istatistikler 21-35 yaş aralığındaki erkeklerin eSpora büyük bir ilgi gösterdiğini görebiliyoruz.
Beşinci grafikte 2016 yılında dünya çapında düzenlenen etkinliklerin sayısı, etkinlik düzenleyen bölgelerin dağılımı ve bu etkinliklerden elde edilen bilet gelirinin dağılımı paylaşılmış. Bilet satışlarında Kuzey Amerika ve Avrupa başı çekerken, etkinlik sayılarına baktığımızda da yine bu iki bölgeyi görüyoruz.
Yukarıdaki grafikte 2005 yılından bu yana eSpor sektöründe dağıtılan ödül havuzunu görmekteyiz. 2010 yılına kadar düşük bir artışla ilerleyen ödül havuzunu, 2011 ile yükselişe geçmiş ve 2014’tan sonra inanılmaz bir sıçrama yaşamış durumda.
Ayrıca grafikte yer alan dağılıma baktığımızda 2016 yılı içerisinde ulaşılan ödül havuzunun bölgelere göre dağılımı ger almakta. Kuzey Amerika bölgesi en geniş paya sahip olarak bir kez daha dikkatleri üzerine çekiyor. Çin ve Batı Avrupa bölgesi de Kuzey Amerika’yı takipte.