ANNO 1800’ün kapalı betasını oynadım ve gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki efsane geri dönüyor.
Benim gibi şehir inşa ettiğimiz ve ticaret yaptığımız oyunlarından hoşlananlardansanız Anno serisini de muhakkak ki duymuşsunuzdur. Eğer duymadıysanız işi gücü bırakıp Anno 1404’e ya da Steam’deki ismiyle Dawn of Discovery’e hemen göz atın.
Zaten seriyi bilenlerdenseniz, hoşgeldiniz. Gelin biraz Anno 1800 üzerine konuşalım.
Çok sık anlatıyorum zaten ama kısaca özetlemek gerekirse Anno 1404’ten sonra çıkan Anno 2070 ve 2205 her ne kadar çok da kötü oyunlar olmasalar da gelecekte geçmeleri ve bazı oyun mekaniklerinin oyundan eksilmesiyle çok olumlu notlar almadılar. Hatta 2070’in yine bir nebze başarılı olduğu söylenebilir ancak 2205 son derece sert yorumlara maruz kalmıştı. Çoğunlukla da bu yorumlar haklıydı.
Ancak şimdi karşımızda Anno 1800 var ve bu kötü yorumlar tersine dönmek üzere.
Oyunun kapalı betasındaki deneyimlerimden hareketle oyunu neden başarılı bulduğumu ve yapılan değişiklikleri kısaca özetleyeceğim. Videoyu kısa tutmak istiyorum, çünkü sonuçta oyunun tam sürümü çıktığında tekrar geri döneceğim.
Öncelikle Gamescom 2017’de ilk kez oyunu gördüğümden bu yana çok net söylüyordum, sanayi devrimine denk gelen 1800 yılına geri dönülmesi son derece olumlu bir tercih olmuş. Çok doğal olarak bu dönemin en önemli karakteristikleri de oyuna gayet güzel yansıtılmış.
Bunlardan ilki artık üretim binalarımızın işçilere ihtiyaç duyması. Nüfusunuzu kontrollü bir biçimde büyütmenizi gerektiren bu yenilik sayesinde bir sonraki adımınızı daha iyi hesaplamanız gerekiyor. Hal böyle olunca üretim binalarınızın verimliliği de önem arz ediyor. Çünkü sonuçta işgücünüz sınırsız değil ve yeriniz olduğu sürece bina yapmak bir çözüm olmaktan çıkıyor. Bu verimliliği bir takım eşyalarla artırabildiğiniz gibi, işçilerinizi fazla çalıştırarak da artırabiliyorsunuz. Ancak bu da beraberinde mutsuzluk ve devamında da isyanları getiriyor. Yani sanayi devrimi yıllarında gaddar bir patron olmak istiyorsanız pekâlâ olabilirsiniz, ama bunun bir takım sonuçları da var.
Oyunda ilk kez yer alan mekaniklerden bir tanesi de belirli aralıklarla basılan gazeteler. Gazetede basılan haberleri sansürleyebiliyor, yenileriyle değiştirebiliyorsunuz. Yayınlanan haberlerin olumlu ya da olumsuz bonusları olabiliyor. Siz de olumsuz haberleri olumlularıyla ya da olumlu haberleri de bonusu daha iyi olan başka olumlu haberler ile değiştirebiliyorsunuz. Ancak bu haberleri değiştirip değiştirmemek de yapay zekanın yönettiği rakipleriniz ile aranızdaki ilişkilere etki edebiliyor.
Bir diğer yenilik de adalarınızın çekiciliği. Eğer bir ada güzel tasarlanmışsa, bir müzeye ya da hayvanat bahçesiyle donatılmışsa, üzerine bir de buralarda egzotik hayvanlar ya da tarihi eserler sergiliyorsanız şehriniz epey çekici bir hal alıyor. Halkınız mutluysa festivaller düzenleyip bu çekiciliğe katkıda da bulunuyor. Tüm bunlar size turist ve dolayısıyla da para olarak geri dönüyor. Adanızda demir çelik sanayisi ya da bir takım çirkin gözüken üretim yöntemleri varsa bunlar da tabiki olumsuz olarak yansıyor. Özetle bakıldığında Anno 1800’de sanayi devrimi atmosferine bacasız sanayi de gayet güzel entegre edilmiş.
Son olarak önceki oyunlarda da yer alan keşifler geliştirilip text tabanlı maceralara evrilerek tekrar karşımıza çıkıyorlar ki ben çok başarılı buldum diyebilirim. Aynı şekilde yapay zeka, rakipler haricinde bir takım factionlar olarak da karşımıza çıkıyor ki bu da zaten Anno 1404 severlerin görmek istediği bir özellikti. E daha ne olsun?
Anno 1800, Anno serisinin iyi yaptığı şeyleri geliştirerek tekrar gündeme getiren ve kötü yaptığı şeylerde de ısrar etmeyen bir oyun olmuş. Nisanda çıkacak tam sürümü için ben epey heyecanlıyım. Siz de aynı heyecanı paylaşıyorsanız Anno 1404 ile antrenman yapmaya başlamak isteyebilirsiniz.